Sunday, October 4, 2009

Tips Membeli Kamera Digital

kamera digital

Penggunaan kamera digital kini semakin meluas. Malah ianya bolehdikatakan telah mengambil alih penggunaan kamera berorientasikan filem. Dengan penurunan harga kamera yang mendadak di pasaran sekarang, kita seolah-olah telah dilanda tsunami pengimejan digital dan disebabkan penggunaan filem yang semakin mengecil dan mahal, kita tidak dapat tidak, perlu membeli kamera digital sebagai satu keperluan dan bukannya alternatif lagi.

Sebelum anda menerjah ke kedai kamera dan membeli sebuah kamera digital, berikut adalah beberapa tips dan info yang perlu anda tahu tentang kamera digital. Dengan pemahaman tentang beberapa aspek penting kamera digital ini, ianya dapat membantu anda membuat pilihan yang tepat dalam membeli kamera digital pertama anda.

Sesuaikan keperluan megapiksel

Banyak iklan kamera yang mempamerkan megapiksel, namun ramai di antara kita tidak memahami apa itu megapiksel. Kita sering didedahkan istilah megapiksel ini dalam banyak aspek komputer grafiks. Apakah yang anda fahami tentang megapiksel ini?

Secara teorinya, semakin besar megapiksel ini, semakin baik kualiti imej yang diambil, semakin mahal harga sesebuah kamera. Pada masa yang sama ianya memakan storan yang lebih besar untuk menyimpan imej yang diambil.megapiksel.jpeg Namun, hakikatnya besarnya megapiksel sesebuah kamera digital bukannya penentu kualiti imej atau gambar yang kita ambil. Kamera dengan 2 Megapiksel sebenarnya sudah memadai untuk mengambil foto sehari-hari dan cukup juga untuk dilihat diskrin komputer mahu pun untuk dicetak dengan saiz 6R. Kalau dulu pun, kita hanya mendapat foto daripada kedai gambar dengan saiz 4R sahaja. jika anda inginkan hasil cetakan foto dengan saiz yang lebih besar, mungkin anda hanya perlu membeli kamera dengan 3 Megapiksel sahaja. Namun sekarang, kamera digital dengan 3 megapiksel boleh dikatakan telah pupus daripada pasaran di Malaysia (kecuali terdapat telefon bimbit berkamera). Sebaik-baiknya dapatkan kamera dengan 5 Megapiksel ke atas. Ianya boleh dikatakan amat murah di pasaran ketika ini.

Perhatikan bateri dan pengecajnya

Jika kamera anda menggunakan bateri lithium, pemakaiannya tidak terlalu memerlukan banyak perhatian, cukup dicaj dan pakai, kalau selesai dipakai, silakan di caj lagi. Ada juga kamera yang menggunakan bateri jenis AA. Untuk jenis ini, kita boleh memilik menggunakan bateri Alkaline (untuk ketahanan – berupaya mengambil gambar dengan lebih banyak), atau bateri yang boleh dicaj semula (NiMH- Nickel Metal Hydride).

Jika anda membeli kamera yang menggunakan bateri jenis AA, anda disarankan menggunakan bateri yang boleh dicaj semula berbanding dengan jenis alkaline. Ini kerana biasanya ianya boleh dicaj semula buat beberapa kali dan ini akan menjimatkan anda daripada membeli bateri setiap kali anda kehabisannya.uniross rechargable-batteries-hybrio.jpgWalaupun pada awalnya, ianya agak mahal sedikit berbanding bateri alkaline, namun ianya akan menjadi jauh lebih murah setelah anda mengulang cajnya. Sebaiknya, apabila membeli bateri caj semula ini, pastikan anda mencari bateri yang berkapasiti yang lebih tinggi daya tahannya – contohnya: 2100mah-2900mah, Bateri alkaline biasanya mempunyai kapasiti 2500 mah ke atas, tetapi bateri NiMH jauh lebih tahan berbanding alkaline. Anda juga perlu berhati-hati apabila membeli bateri AA di pasaran sekarang kerana terdapat banyak jenis bateri palsu samada menggunakan jenama yang tersohor atau pun yang tersendiri. Dapatkan bateri NiMH yang asli di kedai-kedai terpilih yang boleh dipercayai – atau pastikan bateri yang anda beli itu mempunyai tanda hologram atau biasanya ianya diletakkan ditempat-tempat yang terkawal (ada kalanya diikat dengan tali/dawai agar tidak mudah diambil oleh pembeli), Antara jenama-jenama bateri caj semula yang tersohor adalah Uniross Hybrio, Sanyo Eneloop, Panasonic Oxyride, Duracell, Energizer, Eveready) Jika anda memilih untuk menggunakan alkaline bateri, anda disarankan menggunakan jenama Energizer e2 Lithium dan Duracell Coppertop alkaline. (Jenama yang digelapkan di atas adalah jenama yang terbukti kualiti setelah diuji oleh beberapa laman web yang telah melakukan ujian perbandingan)

Optikal Zoom (dan Digital Zoom)zoom.jpeg

Perbesaran gambar secara optikal (ini berbeza dengan digital zoom). Usahakan kita mendapatkan kamera dengan minimal 3x optikal zoom. Jika anda mempunyai peruntukan ayng lebih, dapatkan zomm optikal yang lebih tinggi seperti 5x, 6x sehingga 12x. Sebahagian besar kamera digital mempunyai fasiliti optikal zoom, dan ini sangat berguna buat kepentingan kita mengambil gambar untuk jarak yang agak jauh dari tempat kita. Usah fikirkan fasal digital zoom, rata-rata kamera digital semuanya mempunyai fasiliti digital zoom, namun hasil perbesaran dengan digital zoom akan mengakibatkan hasil foto kita jadi pecah dan tidak jelas. Sebaiknya apabila tidak terpaksa, usahakan untuk selalu menghindari pemakaian digital zoom. Digital zoom dapat juga dilakukan dengan software di PC.

Fasiliti Bantuan untuk low-light

Pada keadaan cahaya yang tidak terang, biasanya kamera akan kesulitan mendapatkan fokus yang sempurna sebelum kita shoot object tersebut. Oleh kerana itu, beberapa kamera digital dilengkapi dengan lampu bantuan (bentuknya bermacam-macam) yang berfungsi untuk membantu pengambilan foto pada tempat yang kurang cahaya. Ini sangat penting terutama pada pengambilan foto di dalam rumah atau bangunan.

Perhatikan memori storannya

Beberapa kamera mempunyai memori bina dalam sebagai storan, tetapi biasanya kapasitinya tidak terlalu besar. Oleh sebab itu, kita harus memastikan bahawa kamera digital kita dilengkapi dengan port untuk memori eksternal atau kad memori, sehingga kita dapat memberikan tambahan memori sesuai dengan keperluan kita. Ada berbagai macam jenis kad memori yang disediakan untuk kamera digital seperti SD, Mini SD, MicroSD, Memori Stick, Memory Stick Duo./Pro, Compact Flash dan kad XD, jenis dan bentuknya biasanya disesuaikan dengan jenis kamera digital tersebut. Namun kebanyakan kamera digital sekarang menyokong kad SD sebagai standard kecuali jenama Sony yang masih menggunakan format Memori Stick.Memory-Cards.jpg

Harga setiap kad berbeza mengikut kapasitinya, semakin besar kapasitinya, maka harganya akan semakin mahal juga. Mengikut pasaran sekarang, kad memori jenis SD adalah yang termurah di pasaran berbanding dengan Memory Stick mahupun Compact Flash. Format Compact Flash merupakan format kad memori yang terawal (hujung tahun 90an hingga akhir tahun 2005) dan kebanyakan kamera digital masa kini tidak menggunakannya lagi. Format XD pula hanya digunakan oleh kamera berjenama Olympus dan Fuji. Walaupun saiznya amat kecil, namun ia tidak sepopular kad SD. Kad XD juga hampir tidak digunakan lansung oleh jenama kamera membuatkan ianya berharga agak mahal dan mungkin akan pupus sedikit masa lagi. Anda disarankan membeli kad memori berkapasiti sekurang-kurangnya 4GB ( kalau kad SD HC – harga sekarang dalam RM45 sahaja) kerana ianya membolehkan mengambil gambar pada kuantiti yang banyak.

Cubalah kamera tersebut sebelum membeli

Kamera digital hampir sama dengan digital media lainnya, biasanya dilengkapi dengan menu dan butang-butang pengontrol untuk disesuaikan dengan keperluan kita. Beberapa kamera memiliki menu dan arahan yang mudah dimengerti berbanding jenis lainnya. Perbandingan mudah atau susah dapat anda simpulkan jika anda sudah mencubanya.

Anda juga disarankan perhatikan time delay dari mulai kita tekan butang shoot sampai gambar selesai diambil (shutter lag), kamera tertentu ada kala yang masa untuk mengambil sesuatu gambar itu agak lama, ini juga disebabkan oleh keadaan ruang dan pencahayaan tempat kita mencuba kamera tersebut. Kecepatan sesuatu kamera mengambil menghasilkan gambar pada skrin setelah diambil (shoot) merupakan faktor yang perlu diambil kira apabila memilih sesuatu kamera digital. Cuba juga lensa zoomnya (optikal zoom), apakah dapat digunakan dengan mudah dan cepat. Ketahuilah juga berapa lama waktu yang harus ditunggu dari mulai menghidupkan kamera sampai kamera siap untuk digunakan. Jangan lupa mencuba LCD dan viewfindernya.

Cari informasi sebanyak mungkin

Ada baiknya anda mengetahui terlebih dahulu kemampuan, spesifikasi, dan kekurangan dari kamera yang anda cadang untuk membeli. Bertanya kepada pakar, atau orang yang sudah pernah menggunakan akan sangat membantu kita untuk menentukan apakah kamera tersebut layak untuk dibeli. Beberapa laman web di internet banyak memberikan reviu dan pandangan tentang kamera digital, mulai dari yang mengulas secara global sampai direviu terperinci. Tempat diskusi di Internet juga sangat dianjurkan untuk dijadikan rujukan sebelum membeli kamera digital.

Ciri tambahan

Banyak kamera digital yang dilengkapi dengan ciri tambahan, salah satunya yang selalu ada adalah kemampuan untuk merakam gambar bergerak (video). Pada kamera digital, ciri ini hanyalah sebagai tambahan saja dan kemampuannya sangat terbatas. Harap anda tidak menentukan keputusan membeli kamera digital dari kemampuan kamera tersebut untuk merakam video. Hasil rakaman video dari kamera digital tidak akan boleh maksimal, kamera digital didesign untuk menghasilkan foto diam secara maksimum. Jika anda lebih berniat merakam video, sebaiknya dipertimbangkan untuk membeli handycam atau alat sejenis yang memang dibuat untuk merakam video. Namun, disebabkan keperluan merakam video daripada kamera digital menyebabkan banyak kamera digital sekarang dilengkapi dengan kebolehan merakam video. Ada di antara kamera tersebut menghasilkan video yang begitu baik sehingga agak setanding dengan camcorder digital.

Pertimbangkan membeli card reader

Card reader adalah alat tambahan yang digunakan untuk membaca kad memori pada kameraa digital. Pada saat anda membeli kamera digital, pastikan ianyacard reader disertakan kabel dan driver untuk mentransfer/memindahkan foto dari kamera ke komputer. Namun jika anda menggunakan alat yang disebut card reader, maka anda akan menjimat masa untuk mentransfer dari kamera ke komputer dan dilakukan dengan cara yang sangat mudah, selain itu jika kita menggunakan card reader, maka kamera kita tidak perlu dihidupkan (on) dan akhirnya kita juga boleh memanjangkan jangka hayat bateri kamera anda.

Semoga tips dan panduan ini sedikit sebanyak membantu anda yang ingin membeli kamera digital buat pertama kali. Anda juga sentiasa disaran membaca artikel-artikel berkaitan dengan kamera digital jika anda merupakan se orang enthusiast tentang kamera. Laman-laman web seperti dpreview.com, Steve Digicam, DCResource.com, Imaging Resources dan Digital Camera Review dapat membantu anda memilih kamera yang terbaik bersesuaian dengan skop dan keperluan anda

35 comments:

  1. Greetings! This is my first visit to your blog!

    We are a collection of volunteers and starting a new project in
    a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on.

    You have done a marvellous job!
    Also see my webpage - http://www.partygalleries.com

    ReplyDelete
  2. I visited several sites however the audio feature for audio songs
    current at this web page is in fact wonderful.
    Feel free to surf my homepage Hot Blond Wants A Threesome

    ReplyDelete
  3. Tremendous things here. I am very satisfied to look your
    post. Thank you a lot and I am having a look ahead to touch you.
    Will you kindly drop me a e-mail?
    Feel free to visit my webpage - http://www.teenpornsexpussy.com

    ReplyDelete
  4. This article provides clear idea for the new visitors of blogging,
    that actually how to do running a blog.
    Look at my blog post :: http://www.teenpornsexpussy.com/karin-tsubaki-asian-doll-is-bound-and-her-pussy-is-teased-by-guys/

    ReplyDelete
  5. Heya i am for the first time here. I came across this board and I find It truly helpful & it helped me out much.
    I hope to give one thing again and aid others such as you aided me.
    Here is my weblog ... teen porn

    ReplyDelete
  6. Good blog post. I absolutely love this site.
    Continue the good work!
    Also visit my homepage - amazingteenbabes.com

    ReplyDelete
  7. Spot on with this write-up, I really feel this web site needs a great deal more attention.
    I'll probably be back again to read through more, thanks for the info!
    My site - Free Teen Porn

    ReplyDelete
  8. Definitely consider that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the
    net the easiest factor to bear in mind of. I say to you, I certainly get annoyed
    whilst people consider issues that they just don't know about. You controlled to hit the nail upon the highest as well as defined out the entire thing without having side-effects , other people can take a signal. Will likely be back to get more. Thank you
    Also visit my blog post :: Participate in Student Party and Have Fuck

    ReplyDelete
  9. Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out much. I hope to give something back and aid others like you helped me.
    Also see my website: nude girls

    ReplyDelete
  10. Hello, I check your new stuff on a regular basis. Your writing style is witty, keep it up!
    My web page > sachin photos

    ReplyDelete
  11. A motivating discussion is definitely worth comment.
    I do think that you should publish more on this issue, it might not be
    a taboo matter but usually people don't talk about such issues. To the next! Kind regards!!
    my page: mortgage aid

    ReplyDelete
  12. WOW just what I was searching for. Came here by searching
    for holiday inn magnetic energy engine
    My web site :: click the up coming web page

    ReplyDelete
  13. I blog often and I genuinely appreciate your content. Your article has truly peaked my interest.
    I will bookmark your blog and keep checking for new details
    about once a week. I subscribed to your Feed too.



    Feel free to visit my blog: BMW Z4 Windscreen
    My web page > BMW Z4 Windscreen

    ReplyDelete
  14. Good way of describing, and fastidious paragraph to take data concerning my presentation topic,
    which i am going to convey in university.

    Also visit my webpage - Baby Monitors

    ReplyDelete
  15. Hey there! This post could not be written any better!

    Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept chatting
    about this. I will forward this write-up to him. Pretty
    sure he will have a good read. Many thanks for sharing!


    Review my web site ... Baby Monitors

    ReplyDelete
  16. Saved as a favorite, I really like your web site!

    Also visit my blog post ... dnest CDL

    ReplyDelete
  17. That is very attention-grabbing, You're a very skilled blogger. I've
    joined your rss feed and look forward to searching for extra of
    your great post. Also, I've shared your site in my social networks

    Also visit my web site hotel escort

    ReplyDelete
  18. 0 megapixels, created-in flash, motion picture captured.
    It includes the feature of red eye reduction and
    the various white balancing features include Auto, Daylight, Cloudy, Fluorescent H,
    Fluorescent L, Tungsten and Custom. There are more important things to consider when deciding if you will pay more for
    a camera.

    My web site - 7

    ReplyDelete
  19. It really is developed in this type of way that
    it makes the driver comfortable and in charge as if they are driving an actual car.
    I haven't really owned the mouse long enough to test the battery life, but Logitech claims it can run for up to two years on a single pair of batteries, and several other reviews I've found online attest to
    that fact. As one of the most innovative and quality computer peripheral device makers
    in the world, Switzerland-based Logitech International.


    Look at my web site www.logitech-tastaturen.de

    ReplyDelete
  20. Twitter, the Twitter directory based innovation I'm talking about is a great example of the sort. It is also possible for users to conduct charitable and humanitarian works online. With the new advanced birdy adder pro you get awesome technical assistance.

    Visit my blog :: www.ziki.com

    ReplyDelete
  21. I'm really enjoying the theme/design of your website. Do you ever run into any internet browser compatibility issues? A few of my blog readers have complained about my blog not operating correctly in Explorer but looks great in Opera. Do you have any solutions to help fix this problem?

    My blog post - lose belly fat

    ReplyDelete
  22. Yeѕ! Fіnally someone writeѕ аbout get bigger bοobs.


    Нere is mу web page: how to get bigger boobs naturally

    ReplyDelete
  23. Good day! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
    Is it hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about creating my own but I'm not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions? Cheers

    Also visit my web blog massage with a happy ending

    ReplyDelete
  24. ӏ ԁo not dгop many remarks,
    but i ԁid a few seaгching аnd wound uρ heге "Tips Membeli Kamera Digital".
    Аnd Ι aсtually do have a cοuplе of questionѕ for you if you don't mind. Is it just me or does it look as if like a few of these remarks look like left by brain dead individuals? :-P And, if you are posting at additional places, I would like to keep up with everything fresh you have to post. Could you make a list of the complete urls of your public pages like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

    my page: how to get bigger boobs naturally

    ReplyDelete
  25. Good post hoωever Ι was wanting to knοw іf you could wгіte a litte
    more on thіs subject? Ӏ'd be very grateful if you could elaborate a little bit more. Bless you!

    My page; natural breast enlargement pills

    ReplyDelete
  26. Hoωdy! І could have sworn Ӏ've been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it'ѕ nеw to mе.
    Νonetheless, I'm definitely glad I found it and I'll
    be bοok-marking and checkіng baсk often!


    Heге is my web site :: simple wood projects

    ReplyDelete
  27. Howdy, і геaԁ your blog οccaѕionally and i
    own a similar onе аnd i wаѕ
    just сuriоus іf you get а lot of sρаm сοmments?
    If so hoω ԁo you pгevent it, any plugin оr аnуthіng you сan aԁvіsе?
    I gеt so much lately it's driving me insane so any help is very much appreciated.

    Here is my blog: Emergency Plumber Solihull

    ReplyDelete
  28. Wгitе moге, thats all Ι have to sау.
    Literally, it seems as thоugh you relied on the viԁeo to mаke yоur
    poіnt. Yοu defіnitely know what уourе talkіng аbout, why thгow аway your іntеlligеnce on just posting viԁeos to your blog when yоu coulԁ
    be gіvіng us sοmethіng іnfοгmаtіve to reаd?


    mу ωebрage: brum delights

    ReplyDelete
  29. a Bruce Lee workout includes stretching, bending, running, dipping,
    kicking, jumping, traditional muscle building exercises, weight lifting, rope skipping, medicine ball handling, etc.
    It’s old news that tracking food intake could lead
    to losing a few pounds [2]. That way, the actual process will end up being
    much less frustrating and, for the majority of people, enjoyable.


    my web site ... http://galerie.cult7.de/index.php/member/364211

    ReplyDelete
  30. The Nokia N8 provides an exciting alternative to some of the mainstream Smartphones which
    are currently available. George Eastman House International Museum
    of Photography and Film is the world's oldest museum dedicated to still and moving images. There are more important things to consider when deciding if you will pay more for a camera.

    Feel free to surf to my web site Recommended Reading

    ReplyDelete
  31. Wow, this article is good, my younger sister is analyzing
    such things, so I am going to let know her.

    Also visit my homepage :: Teen Porno

    ReplyDelete
  32. The internet is fueling the success of music
    because it can be listened to at any time of the day and anywhere
    in the world. Often, long term schedules with a bit of breathing room work best.
    Perfect for long trips and for up to date information on road conditions ahead.


    Feel free to surf to my web-site :: radio kw wesel nachrichten :
    : ::

    ReplyDelete
  33. I'm really enjoying the theme/design of your weblog. Do you ever run into any browser compatibility problems? A handful of my blog readers have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any ideas to help fix this issue?

    my web site; makes boobs bigger naturally

    ReplyDelete
  34. Hello theгe! I cοuld have ѕwoгn I've been to this site before but after reading through some of the post I realized it's new
    to me. Anуways, Ι'm definitely happy I found it and I'll bе boοk-mаrking anԁ checkіng
    back oftеn!

    Stop by my site ... How to make your dick bigger without pills

    ReplyDelete
  35. Not only will your child be in awe of all the bright colors of his favorite cereal transformed into a birthday cake
    but your guests will absolutely love your creativity.
    If no, then this article will completely guide you on making space cake.
    This birthday cake recipe will give you a 4-layer chocolate cake with whipped cream
    as a filling between the layers.

    Feel free to visit my weblog: funnel cake accessories ()

    ReplyDelete