Thursday, September 24, 2009

Cara Mudah Memadam Hyperlinks Dalam Fail MS Word

Jika anda menyalin artikel atau content daripada laman web dan tampal URL tersebut ke dalam fail Microsoft Word, anda mungkin mendapati bahawa ada banyak hyperlink, yang anda mungkin mahu memadamnya.

Jadi, bagaimana anda memadam hyperlink yang tidak terpakai itu? Cukupkah dengan klik-kanan mereka satu per satu dan pilih “Remove hyperlink“? Kaedah ini sangat memakan masa terutamanya jika anda mempunyai artikel yang sangat panjang yang mempunyai banyak hyperlink.

Cara yang kedua anda boleh cuba ialah dengan memasukkan kandungan tersebut ke dalam notepad terlebih dahulu, lalu menyalin isi dari notepad, dan paste lagi ke fail Word baru. Kaedah ini pula akan memadam tajuk dan gaya kandungan anda, ini kerana ketika anda memasukkan sesuatu untuk notepad, notepad hanya akan membacanya sebagai teks biasa tanpa sebarang formatting.

Jadi, bagaimana nak menyelesaikan masalah ini dengan bijaksana? Cara yang terbaik ialah dengan memasukkan kandungan tersebut ke dalam fail Word baru, tekan “Ctrl + A” untuk memilih semua teks, dan kemudian gunakan butang shortcut “Ctrl + Shift + F9″ untuk menghapuskan semua pautan. Anda akan dapati semua hyperlinks yang terdapat pada dokumen tersebut akan hilang.

No comments:

Post a Comment